novice programmer

چکیده ای از لحظات و آموخته های یک برنامه نویس تازه کار

novice programmer

چکیده ای از لحظات و آموخته های یک برنامه نویس تازه کار

novice programmer

وبلاگ پیش روی شما موضوعات مختلفی داره ولی بیشتر سعی کردم موضوعات مطالب رو نزدیک به هم نگه دارم و برای شروع از عنوان هایی با موضوعات UI/UX تا FrontEnd و در اینده اگر خدا بخواد به سمت BackEnd میرم. بیشتر مطالب با تجربه چند مدته خودم نوشته شده و اگر مطالبی ترجمه شده باشه با حفظ حقوق نویسنده ش حتما منبع ش ذکر میشه. معمولا وبلاگ رو در اواخر هفته که وقت آزاد تری دارم به روز میکنم.
برا آشنایی بیشتر به صفحه "درباره من" یک نگاه بندازین

  • ۰
  • ۰

مثالی برای FrontEnd وBackEnd

برای شروع برنامه نویسی و انتخاب زبان مورد نظرتون این مطلب بد نیست 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع frontEnd Developing همیشه برای من جالب بوده و همیشه سعی کردم که مطالبی رو که ازش پیدا میکنم بخونم و ترجمه کنم، این هفته برای یکی از درسای دانشگاه همین موضوع رو انتخاب کردم که برای دوستان همکلاسی ارائه بدم مطالبی که داخل این پست و اگر خدا بخواد پست های بعد اینجا میارم براتون کامل شده از همون ارائه ای هستش که گفتم و سعی می کنم اگر مطالب جدید تری هم پیدا کردم حتما بذارم براتون.

می دونم که خیلی از دوستان با مفاهیم frontEnd و BackEnd آشنایی دارن و ازشون میخوام اگر مطالبی رو دقیق نگفته بودم یا اشتباه بود رو بگن تا اصلاح کنم ولی با این وجود افرادی مثل خودم هستن که تازه کارن و دوست دارن بیشتر با این مفاهیم آشنا بشن.

برای ورود به دنیای برنامه نویسی میشه از یک زبان برنامه نویسی شروع کرد، در ادامه کمبود های خودتون رو متوجه میشین و میرین دنبالش ولی اگر دسته بندی زبان های برنامه نویسی رو بدونین راحت تر می تونید پیشرفت کنید.

برای این مورد اول باید بدونین که هر نرم افزار و یا یک وب سایت به دو بخش خیلی کلی FrontEnd و BackEnd تقسیم بندی میشن.

بخش FrontEnd یا ClinetSide همون بخشی هستش که کاربر باهاش در تعامله و ازش استفاده می کنه. بیشتر منظور همون ظاهر نرم افزار و وب سایت هستش و بخش پشت صحنه رو BackEnd و یا ServerSide می گن که شامل پایگاه داده ها و از این جور مسائل میشه که در سرور هستش وکاربر اونا رو نمیبینه .

مثال بهتری که بتونم بزنم میشه یک نرم افزار/وب سایت رو به یک هلو! تشبیه کرد. پوست نرم و پرز دار هلو و قسمت میوه اون رو میشه FrontEnd در نظر گرفت که مصرف میشه و هسته هلو هم به عنوان BackEnd در نظر میشه گرفت.

مثالی برای FrontEnd وBackEnd

با همین دسته بندی ساده می تونیم زبان های برنامه نویسی و برنامه نویسا رو به همین دو بخش کلی تقسیم بندی کنیم.

FrontEnd Developer و BackEnd Developer برای هرکدوم از این دسته ها زبان ها و مهارت های خاصی مشخص شده که انتظار میره که حداقل یکی دوتا از این مهارت ها رو داشته باشن یا حداقل مهارت های مربوط به هم رو بلد باشن

FrontEnd , BackEnd

شکل بالا رو میشه خیلی کامل تر از این کرد ولی خب اون چیزای کلی و اصل کاری رو تونستم کنار هم بچینم . همونجور که میبینید یکسری مهارت هایی وجود داره که همون جور که گفته شد انتظار میره هر شخص برنامه نویس که شاخه خودش رو مشخص میکنه حداقل چندتا از این مهارت رو یاد بگیره

یکسری افراد هم هستن که به هر دو بخش تسلط کافی دارن و واقعا مهارت خوبی در زمینه برنامه نویسی که که اصطلاحا این اشخاص رو fullStack می گن که از برنامه نویسی سیستم عامل  گرفته تا تبدیل یک فایل لایه باز فتوشاپ به کدهای HTML همه رو میتونن انجام بدن

fullStack

منبع عکس: www.sitepoint.com/full-stack-developer

یادگرفتن این همه مهارت واقعا کار هر کسی نیست خیلی پشت کار میخواد به خاطر همین توی شرکت ها و گروه های برنامه نویسی معمولا به صورت تیمی روی پروژه هها کار میکنن و هر تیم یا شخص بخشی از کار رو به عهده میگیره که معمولا این تیم ها به صورت زیر دسته بندی مشن:

1- visual Design: اینا همونایین که با فتوشاپ و رنگ و قلمُ و فونت سرو کار دارن

2- UI/UX : این اشخاص بازخورد و تجربه کاری کاربران رو رو جمع آوری و میکنن و سعی تو طراحی درست حسابی رابط کاربری می کنن که میتونه با گروه قبلی همکاری مستقیمی داشته باشن.

3-frontEnd Developers

4- BackEnd Developes

این دسته بندی میشه بازم جزئی تر از این بشه که مثلا یه مسئول SEO و یا مدیر پایگاه داده رو هم بهش اضافه کرد.

در آخر این قسمت اینکه تو این مجموعه مطالب که در مورد frontEnd developing قرار بنویسم قصد ندارم که اون زبان های برنامه رو یاد بدم (شاید هم بعدا اونایی رو ک بلد بودم گفتم :دی ) .

نظرات (۱)

این مطلب و قسمت دوم اون رو خوندم و برام مفید بود. ممنون.
پاسخ:
خیلی خوش حالم که مفید بوده براتون ... مطالب دیگه ای رو هم آماده کردم در ادامه همین موضوع منتها ی مقدار وقت نمیکنم ویرایششون کنم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی